Profil użytkownika

Betareaduję/redaguję opowiadania i powieści, zgłoszenia z krótkim opisem utworu proszę wysyłać wiadomości prywatnej.

 

Fanpage: https://www.facebook.com/TheWickedG/   

Blog: https://wickedgfantasy.blogspot.com/   

 

Opowiadania: 

Silmaris 3/2018 – opowiadanie “Zarzewie” http://silmaris.pl/silmaris-32018/    

Abyssos nr 8 – opowiadanie “Prawdziwa Turija” http://abyssos.eu/2018/06/13/numer-8/    

Szortal Na Wynos – Październik 2017 – szort “Cudotwórca z targu”

http://www.szortal.com/node/13072     

Szortal Na Wynos Wydanie Specjalne Wiosna 2017 – opowiadanie “Lustrmiasto”

http://www.szortal.com/node/12093     

Szortal Na Wynos – Kwiecień 2017 – szort “W jaskini bestii”

http://www.szortal.com/node/11931    

 

Artykuły:

“Obosieczny miecz Morfeusza – opioidy w dziełach (nie tylko) fantastycznych” na witrynie magazynu Fantom: http://www.magazynfantom.pl/aktualnosci/obosieczny-miecz-morfeusza-opioidy-w-dzielach-xnie-tylkox-fantastycznych,63.html      

Fantom nr 3 (7)/2018 – “Narkotyk w “narkotyku”. Fantastyka a substancje psychoaktywne” https://www.swiatksiazki.pl/fantom-fantastyczny-dwumiesiecznik-nr-3-7-2018-6466228-ksiazka.html  

 

Inne zajęcia:

 

Redaktor w projekcie Fantazmaty: https://fantazmaty.pl/ekipa/    

Główny koordynator projektu tłumaczenia “C0DA” autorstwa Michaela Kirkbride’a:

https://wickedgfantasy.blogspot.com/2018/05/c0da-polskie-tumaczenie-fanowskie.html     (tłumaczenie) 

http://pl.elderscrolls.wikia.com/wiki/Blog_u%C5%BCytkownika:Stygies_VIII/C0DA_i_KINMUNE_po_polsku    

(news)

 

“But the wicked are like the raginge see, that ca not rest, whose water fometh with the myre & grauel. Eueso ye wicked haue no peace, saieth my God.”

Księga Izajasza 57, 20-21, Miles Coverdale's Bible


komentarze: 1972, w dziale opowiadań: 1565, opowiadania: 566

Ostatnie sto komentarzy

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Drakaino :)

 

Uwaga – przez analogię do “Jessiki” – jak najbardziej słuszna, poprawiłem na prawidłową wersję.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Jesteśmy tylko ludźmi, wpadki każdemu się zdarzają, czasem można nawet zapomnieć, jaki mamy dzień miesiąca. Takie drobiazgi raczej nie są podstawą do dyskwalifikacji tekstu, bo to, że jeden juror przeczyta zdanie, w którym są “ciżmy”, a inny to samo zdanie z “trzewikami”, nie wpłynie w realny sposób na ocenę tekstu. Co innego, gdyby to były duże ingerencje w fabułę lub stylistykę.

 

Ale w regulaminie jasno jest napisane:

Teksty można poprawiać również po opublikowaniu, aż do ostatniego dnia trwania konkursu

więc uprasza się o przestrzeganie tej reguły, żeby pozostać fair wobec współuczestników.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Sporą część z nich czytałem na bieżąco, a że teraz akurat mam trochę wolnego czasu, to uporałem się z przeddeadline’ową powodzią :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Okej, przeczytałem już wszystkie teksty. Do każdego napisałem krótką opinię z uwzględnieniem poszczególnych części składowych oceny, opublikuje je w komentarzach pod opowiadaniami po ogłoszeniu wyników.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Nie, dopiero jestem na 40 opowiadaniu. Ale w ciągu tego tygodnia postaram się skończyć.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Budka się zamyka…

 

Garść wstępnych statystyk:

 

Zgłoszono tekstów: 55 (utwór “Tonąc w mrocznym zwierciadle duszy” został zdyskwalifikowany z racji tego, że został opublikowany anonimowo i autor się nie ujawnił)

 

Łączna liczba znaków: 1 700 515 (obrazowo to ponad 40 arkuszy wydawniczych ~ 4 “standardowe” powieści)

 

Średnia liczba znaków: 30 918

 

Najkrótsze opowiadanie: 10 223 znaki

 

Najdłuższe opowiadanie: 40 802 znaki

 

Liczba zgłoszonych tekstów według gatunku:

Fantasy – 6

Horror – 4

Inne – 12

Science fiction – 33

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Osobom trzymającym opowiadania na betaliście przypominam, żeby przed 24 je upublicznili.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Piotrze, cieszę się, że się spodobało :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Po upływie terminu publikacji opowiadań  na portalu (23:59:29 15.01) wprowadzanie poprawek jest zabronione.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Ale portrety, sobowtóry, postaci w snach i klony to i tak w pewnym sensie tylko “odbitki” oryginału :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Drakaino :) Fajnie, że się spodobało. Zbędny zaimek wyciąłem.

 

@wilk-zimowy

 

Słuszna uwaga… ale chyba spoglądanie jednym okiem na jedno oko to jednak nie to samo co spojrzenie obojgiem oczu na oba oka :D

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Reg :)

Fajnie, że ilustracje spodobały się wielu osobom.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie, osayo. Fajnie, że się spodobało. Literówkę poprawiłem.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dzięki za przeczytanie, Anet :)

 

@Asylum

 

Zasad lepiej trzymać się zawsze (chyba, że stylizacja zakłada celowe umiejscowienie błędów), aczkolwiek w niektórych przypadkach język polski cechuje się dość dużą swobodą. Przy nauce interpunkcji duże znaczenie ma nauka na własnych i cudzych błędach, ja sporo dowiedziałem się właśnie dzięki “katowaniu” opowiadań pod kątem poprawności, czy tutaj na forum, czy w innych miejscach. Sporo pomagają też słowniki internetowe i wyszukiwarka Google Books, dzięki której można sprawdzić, jak zdania o podobnej konstrukcji są zapisywane w komercyjnie wydawanych dziełach.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Postaram się wpaść chociaż na chwilę, jak nie napotkam jakiegoś kataklizmu to powinienem być.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dzięki za ponowne przejrzenie tekstu i sugestie poprawek.

W przypadku “jedynie” i “często” uwagi jak najbardziej słuszne, pozbyłem się tych słów. Natomiast to “jeszcze” jest według mnie konieczne dla podkreślenia faktu, iż pod Hel (Helheim), uznawanym za leżące na dnie wszechświata, kryje się coś więcej.

W przypadku przecinków – człon typu “wedle legendy” nie musi być oddzielany przecinkiem: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/wedlug;6916.html

Natomiast “uroniona w zamyśleniu nad życiem” stanowi wtrącenie, które powinno być wydzielone przecinkiem z dwóch stron.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za kolejne komentarze i kliknięcie do biblioteki :)

 

@cobold

Tą metareligijną wzmiankę postanowiłem uczynić dość subtelną, może z tą subtelnością nieco przesadziłem. Oprócz wspomnianej wcześniej dwójki w tekście ukryłem (w zasadzie w tym samym miejscu) Quetzalcoatla (na wszystkie przecinki i średniki, za każdym razem muszę sprawdzać pisownie tego słowa laugh) i Ahurę Mazdę.

 

@Asylum

Naśladownictwo i oddanie klimatu chyba wyszło mi dość dobrze, bo jesteś kolejną osobą, która zastanawiała się nad tym, czy Ylleherm i Djupr rzeczywiście pochodzą z mitologii nordyckiej. Akurat te dwie rzeczy są czysto autorskim konceptem, natomiast wzmianki o Njorun pojawiają się w różnych źródłach, aczkolwiek jej “tożsamość” nie jest do końca ustalona.

 

Te dość “nowoczesne” wstawki wynikają z tego, że jak wspomniałem w komentarzu skierowanym do Żonglerki, Szalony Gnostyk jest nieco “ponadczasowy”. Co do zmiękczających słów – Only a Sith deals in absolutes :D. Wyszukałem je i według mnie są akurat w tych miejscach, w których potrzeba, “prawie” nie znalazłem wcale. 

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za komentarz, Wybranietz :) Cóż, mam ten problem, że czasami zbytnio skupiam się na samym pomyśle na świat, a za mało na fabule… 

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Co do 12 to wtedy będę Krakowie, ale nie wiem, jak będę stał z czasem.

 

Co do lokali to sugeruję AFK na Czarnowiejskiej, miejsca jest dość sporo  (z tym że w weekend mimo wszystko lepiej zrobić rezerwację), można względnie tanio czegoś się napić, są też przekąski na ciepło. W Steamlandzie też jest sporo miejsca (o ile nie pomyliłem tego klubu z jakimś innym).

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za kolejne komentarze i kliknięcia do biblioteki :)

 

Uwzględniłem sugerowane poprawki.

Stworzenie “gołego mitu” było delikatną odskocznią i eksperymentem, ale przede wszystkim wyzwaniem (które dostałem od kogoś :) ), i akurat przytrafił się nabór, którego tematyka podsunęła mi pomysł na rozwinięcie mitologii nordyckiej w dość mało eksploatowanym przez pierwotne wierzenia kierunku.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie, bibliotekę i życzenia, Katio :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Pytanie – czy opublikowane na portalu opowiadanie można poprawiać (nie chodzi mi o duże ingerencje, raczej kosmetyka) przed ogłoszeniem wyników, czy należy wstrzymać się z tym aż do opublikowania listy?

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za kolejne komentarze i "bibliotekę" :) Vargu, ten kawałek Theme'a słuchałem właśnie przy pisaniu utworu. Co do pustości… Cóż, być może wynika to z tego, że chciałem utrzymać "czysty", nieco zdystansowany charakter mitu opowiadanego przez myśliciela czy skrybę, choć przemyciłem tam też kilka osobistych przeżyć narratora. Żonglerko, Gnostyk jest postacią, która czasem pojawia się w moich opowiadaniach, i cóż, jest dość ponadczasowy, podobnie jak ponadczasowa jest pojęcie gnozy. Owa obca wstawka miała też rzucić trochę zewnętrznej perspektywy na nordycką mitologię. W utworze przewija się też trochę motywów z innych kultur, dla ukazania uniwersalności nadnaturalnego świata ducha – w tekście występ gościnny zaliczają miedzy innymi Szatan i Vishnu, ale nie będę zdradzał, w którym dokładnie miejscu :) Ylleherm to mój autorski pomysł, więcej o inspiracjach napisałem w komentarzu wyżej.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarze. Fajnie, że grafiki Ci się spodobały, Danielu.

 

Ylleherm jest moim autorskim pomysłem, podobnie jak Djupr. Sama postać Njorun z kolei rzeczywiście funkcjonuje w kulturze nordyckiej, aczkolwiek na jej temat niewiele wiadomo i często staje się przedmiotem dyskusji – właśnie ze względu na tę tajemniczość postanowiłem wykorzystać jej postać. Przy opisie Njorun wzorowałem się głównie na informacjach zawartych na tej stronie: http://www.northernpaganism.org/shrines/niorun/about.html, lecz z kolei w innym miejscu te informacje są określane jako “niezweryfikowana, personalna gnoza” (https://earthandstarryheaven.com/2015/09/25/njorun/), jednak jest to fikcyjna opowieść, więc niezweryfikowane źródła moim zdaniem mogą być dobrą inspiracją :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Akurat 5-tego przyjeżdżam do Krakowa w godzinach popołudniowych. Jeżeli po podróży będę miał jeszcze siłę przywlec się do lokalu, to wpadnę :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Zgodnie z wymogami konkursu opowiadania nie mogą być publikowane anonimowo. Konieczne jest ujawnienie nicku.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za zwrócenie uwagi i wyjaśnienie, Jerohu, poprawię po zakończeniu konkursu.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Tu podziękowania należą się dla Przemka Świszcza, twórcy okładki, i Kamili Dankowskiej, która była odpowiedzialna za oprawę wizualną :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Też się podepnę, ale z drugiej strony – “nanoFantazje 1.0” są bowiem moim oficjalnym debiutem w roli redaktora. Współpracowałem z Wybranietz nad “Granicą Roche’a”. Zachęcam do zapoznania się ze wszystkimi utworami ze zbioru i ocenienia rezultatów naszych prac :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dzięki za przeczytanie i komentarz, ac :) W tekście na razie nic nie zmieniam, poczekam na ogłoszenie wyników konkursu.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Asylum :)

 

Między innymi o taki właśnie efekt mi chodziło – pokazanie świata, który pozornie jest wyśnionym (w przenośni i dosłownie) rajem, do którego chciałoby się uciec, lecz w rzeczywistości mierzy się z tymi samymi bolączkami co nasza rzeczywistość, a może nawet gorszymi.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za kolejne komentarze :)

 

Ogółem cieszę się, że udało się Wam znaleźć kilka pozytywnych aspektów tekstu. Co do fabuły i nużących dialogów – cóż, tu nie mam czego bronić, po prostu przyznaję, że wyszło to nie tak jak powinno.

 

@Darcon

Powtarzanie podobnych faktów przy początkowej ekspozycji głównego bohatera było zabiegiem celowym mającym ukazać jego znużenie życiem, choć przyznaję, że mogłem z tym odrobinę przesadzić.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dzięki za komentarz i wpadnięcie, Anet, wskazane błędy poprawiłem :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Poszperałem trochę na ten temat w internecie, i zdania bywają podzielone, jedni uważają, że sytuacjach, gdy biernik jest równy mianownikowi i nie da się określić, w jakim przypadku jest dane słowo, można sugerować się szykiem zdania, inne źródła z kolei twierdzą, że role słów w takich zdaniach są nierozróżnialne i zalecają użycie strony biernej lub innych metod uściślenia:

 

“W polskim szyku mamy jednak do czynienia z tendencjami, które można pokazać na przykładach: […] istnieją liczne rzeczowniki, których biernik równa się mianownikowi,

co może rodzić dwuznaczność, np. Lwy zjadają hieny czy Hieny zjadają lwy? Zazwyczaj w takim zdaniu decyduje kolejność wyrazów, ale możemy też posłużyć się stroną bierną: Hieny są zjadane przez lwy.”

 

https://lingwistykapraktyczna.wordpress.com/2016/07/05/jezyk-polski-swobodny-jest-o-szyku-w-polszczyznie-kilka-slow/

 

“Mimo dużej swobody w zakresie szyku w języku polskim, w tekstach neutralnych z punktu widzenia stylistyki należy przestrzegać reguł wskazywanych przez przepisy poprawnościowe, jak np.: […] jeżeli podmiot i dopełnienie mają taką samą postać (biernik równy mianownikowi), podmiot winien stać przed dopełnieniem (Kobiety malują koty, a nie: *Koty malują kobiety)”

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szyk_wyraz%C3%B3w

 

“W polszczyźnie za szyk neutralny uważa się układ: podmiot (P) + orzeczenie (O) + dopełnienie (D), np. Jan kocha Marię (P + O + D). Szyk nacechowany związany jest z kontekstem, np. zamiast Jan kocha Marię można powiedzieć Marię kocha Jan (D + O + P), inaczej hierarchizując znaczeniowo składniki zdania. […] Rola szyku gramatycznego w polszczyźnie jest drugoplanowa, ale istnieją konstrukcje, w których szyk jest czynnikiem decydującym o znaczeniu. Należą do nich zdania typu: Byt określa świadomość; Widzew pokonał Motor, w których podmiotu (w mianowniku) i dopełnienia (w bierniku) nie można rozpoznać po formach fleksyjnych (byt i świadomość mogą być mianownikiem lub biernikiem). Tylko przy założeniu, że powyższe zdania mają szyk neutralny, można je zinterpretować zgodnie z zasadą: P + O + D. W praktyce warto unikać tego typu wypowiedzeń, aby nie zakłócać komunikacji niejasnością komunikatu.”

 

http://hamlet.edu.pl/szyk-skl

 

“Zdania motocykl wyprzedził autobus lub lwy zjadają hieny nie są jednoznaczne poza kontekstem, gdyż funkcje A i P nie są w nich w żaden sposób odróżniane. Tym razem nie pomagają zaimki wskazujące ani przymiotniki, a kolejność wyrazów nie ma żadnego znaczenia. Dlatego bez dodatkowych objaśnień nie wiadomo, kto kogo zjada czy który pojazd wyprzedził który. Gdy zachodzi obawa nieporozumienia, trzeba użyć strony biernej, w której funkcje agensa i pacjensa są jasno rozdzielone (jak w zdaniu hieny są zjadane przez lwy). Neutralizacja ról S, A i P (a także B) dotyczy wszystkich rzeczowników rodzaju nijakiego (co jest cechą odziedziczoną z indoeuropejskiego prajęzyka), a także rzeczowników męskich nieżywotnych, i wszystkich nieosobowych rzeczowników w liczbie mnogiej (efekt rozwoju fonetycznego pierwotnie odrębnych końcówek w języku prasłowiańskim). Np. stół (S = A = P) : stołu (G), podobnie dziecko (S = A = P) : dziecka (G), lwy (S = A = P) : lwów (G). Morfologiczna neutralizacja S = A = P dotyczy także rzeczowników żeńskich o odmianie spółgłoskowej (np. Maryś wyprzedziła córuś, wesz zjadła mysz), tu jednak wystarcza zaimek lub przymiotnik, by niejednoznaczność usunąć (tę wesz zjadła mysz).”

 

http://grzegorz.jagodzinski.prv.pl/typpl/wsttyp2.html

 

Osobiście uważam, że z kontekstu raczej da się domyślić, że to wrzask był zagłuszany – w końcu z reguły to ludzie nie są w stanie przebić się swoim głosem przez silne podmuchy wiatru, nawet jeżeli ryczą na całe płuca. Tak czy inaczej zmieniłem to zdanie na wersję ze stroną bierną, żeby uniknąć niejasności.

 

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za komentarz i bibliotekę, Finklo

 

Świst powietrza zagłuszał jego rozpaczliwy wrzask.

Czyli co zagłuszało, a co było zagłuszane?

Język polski jest językiem typu, podmiot-orzeczenie-dopełnienie, więc domyślnie to świst zagłuszał, a wrzask był zagłuszany. Zmieniłem jednak to zdanie tak, żeby było jaśniej.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Będę wdzięczny za poświęcony moment :) W końcu w dzisiejszych dniach czas to bardzo cenna rzecz, bo niestety często bywa deficytowy… Sam chciałbym mieć go trochę więcej :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Reg. Błędy poprawiłem.

 

A najbardziej nie rozumiem, jak to się stało, że na początku opowiadania Marcin wraca z pracy w fabryce, a na koniec, po osobliwej nocy, udaje się do szkoły…

Pierwszoosobowy narrator z końcówki opowiadania to nie Marcin, tylko zupełnie inna osoba. Marcin kładł się spać rano po nocnej zmianie, a drugi bohater wstawał rano do szkoły.

 

Ten akapit jest kluczem do interpretacji tekstu:

Ludzki umysł jest cholernie skomplikowaną rzeczą. Czasami wyobrażam sobie, że tkwi w nim cały świat, którego nikt nie jest w stanie pojąć. Czyżby podczas tamtych kilku godzin snu w tajemniczym świecie w mojej głowie rozegrała się jakaś ważna historia, która sprawiła, że bieg wydarzeń wreszcie przybrał właściwy tor i moje życie wróciło do normy?

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarz, Blackburnie.

 

Nie wierzę w cuda. Sądzę, że każde zdarzenie musi mieć jakąś logiczną przyczynę, choćby najdrobniejszą, niedostrzegalną.

Poprawiłem ten fragment. Dodałem jedno słowo, które wcześniej mi umknęło, i przez to chyba w pełni nie wyraziłem tego, co miałem na myśli.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Dziękuję za przeczytanie i komentarze, DobryWilku i Issanderze. Błędy poprawiłem, ale z niektórymi sugestiami poprawek się nie zgodzę:

 

 

Mógł tylko patrzeć na nieskończoną liczbę kopii samego siebie wytworzonych przez dwie odbijające światło tafle.

Kopia to nie to samo, co odbicie, obraz.

“Kopie” są tutaj użyte w dość metaforycznym znaczeniu. W tym momencie nie wiadomo, czy to, co widzi bohater, jest tylko jego odbiciem w lustrze, czy może czymś więcej.

 

– Wasz świat niby jest totalnym przeciwieństwem naszego – Marcin zawiesił głos na chwilę – ale w rzeczywistości jest taki sam.

Błędny zapis dialogu.

Nie zgodzę się. Cytując za poradnik Fantazmatów:

 

“Co zrobić w sytuacji, gdy chcemy zaznaczyć, że jakaś czynność miała miejsce w trakcie wypowiedzi lub ją przerwała? Wystarczy wrzucić didaskalia w środek:

22) – Poczekaj – podniósł do ramienia karabin i przez lunetę spojrzał na wiszącą nad basenem tarczę – rzucę okiem.

Konstrukcja przypomina wspominane wcześniej wtrącenie. W tym przypadku didaskalia zapisujemy zawsze małą literą, nie stosujemy też kropek po pierwszej części wypowiedzi. Jeśli didaskalia pojawiają się w miejscu, gdzie normalnie pojawiłby się przecinek, to nie dodajemy już tego znaku interpunkcyjnego.”

 

Słowem otwierającym didaskalia jest imię, więc musi być zapisane dużą literą. Standardowy szyk zdania brzmi tutaj moim zdaniem bardziej naturalnie niż odwrócony.

 

W końcu odpowiedziałem sąsiadce z piętra niżej dzień dobry, i nawet się uśmiechnąłem.

Niepotrzebny przecinek.

3. Przecinek przed i stawia się także w sytuacji, gdy to, co stoi po spójniku, jest raczej dopowiedzeniem niż współrzędną częścią zdania. Przykłady:

– Udało mu się ukończyć wyścig, i to na trzeciej pozycji.

– Przygotowała dla nas pyszny obiad, i to z deserem.”

 

cytat za: http://www.jezykowedylematy.pl/2010/12/emil-rucinski-kiedy-przed-i-trzeba-postawic-przecinek/ 

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Jeżeli chodzi o pierwszą rzecz, to polecam cykl “Tancerze Burzy” Jaya Kristoffa. Bywa reklamowana jako steampunk, choć w moim odczuciu to bardziej dieselpunk. Wykreowany tam świat jest bardzo ładnym “lustrzanym odbiciem” Japonii z okresu Meiji i czuć w nim brud, syf, i “ciężkość”, której często brakuje w dziełach mieniących się mianem różnych punków. Poza tym to bardzo ładnie poprowadzona i mocno wzruszająca opowieść.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Z drobnym spóźnieniem proszę o wypisanie mnie z listy kandydatów, niestety nie będę miałbym na tyle wolnego czasu, żeby uczestniczyć w działaniach Ložy.

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Zapomniałem się wypisać z głosowania w terminie, więc tutaj wspomnę, że niestety ostatnimi czasy na portalu udzielam się dość rzadko (głównie przy konkursach), toteż znajdą się lepsi kandydaci ode mnie :D

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Przeczytane :)

No rest for the Wicked https://www.facebook.com/thewickedg/

Nowa Fantastyka