Zadaniem konkursowym jest napisanie tekstu o charakterze prozy, na podstawie wspólnego tematu oraz JEDNEJ z inspiracji audio (szczegóły i sposób doboru opisany poniżej) → niekoniecznie musi być to tekst fantastyczny perse, gdyż już sam temat wydaje się być dość „odjechany” dla wielu osób ;)
Nagroda (gdyż czymś, poza adrenaliną wynikającą z współzawodnictwa, was muszę zachęcić) :
3 najlepsze teksty, zajmujące podium, zostaną przeczytane w podcaście „Oczytany Kameleon” – oczywiście z zaznaczeniem, iż są to teksty nadesłane do owego konkursu, po wielu znojach szacownego Żyri, zostały wytypowane jako najlepsze itd. → dodatkowo Autorzy będą mogli się zareklamować podczas nagrania (przesłać mi linki, które udostępnię na FB / Instagramie / pod nagraniem – swoje krótkie bio-opisy i co tam jeszcze wymyślą – do dogadania ze zwycięzcami :)
Oprócz tego – zwycięscy stający na podium, dzięki uprzejmości redakcji NF (dziękujemy :), zostaną obdarowani książką niespodzianką (znaczy – każdy swoją – nie że na spółkę i będą sklejać :P )
A oceniać was będzie – nieprzekupne (numery kont na samym dole), wspaniałe, nieomylne, jedyne w swoim rodzaju Żyri (i ja) → yantri, CM, Realuc i Kameleon
1. TEMAT / TREŚĆ KONKURSU :
Ogólnym i szeroko pojętym tematem owego konkursu są zmysły oraz zjawisko synestezji polegające na przetwarzaniu jednych bodźców na inne (np. słyszenie zapachów, liczby kojarzące się z kolorami czy obrazami etc.) – zachęcam uczestników, przed podjęciem się pisania, do zgłębienia tematu (np. przypadek Sołomona Szerieszewskiego). Szczególną uwagę poświęciłbym rzeczywistym przykładom synestezji – tak abyście potem mogli zastosować zjawisko w swoich historiach – w dowolny sposób jaki podpowie wam wena.
Dlaczego synestezja? Pisarze wielokrotnie skłaniają swoimi tekstami czytelników do wyobrażenia sobie czegoś czego nie widzą, nie słyszą i nie czują. Sprawiają, że przetwarzają zbiór liter na zupełnie inne doświadczenia – nawet wywołują silne, długotrwałe emocje. Wszystko zależy od rytmu, perspektywy, narracji… Właśnie do eksperymentowania z nimi was zapraszam!
Aby lepiej wprowadzić startujących w klimat synestezjnego konkursu – nie zostawiam was wyłącznie z tematem, ale też punktem wyjścia.
Poniżej przygotowałem krótki wstęp, jak możecie podejść do tworzenia (acz nie jest to jedyna droga) – oraz pulę inspiracji – czyli utworów muzycznych, z których MUSICIE skorzystać (szczegóły poniżej).
2. INDYWIDUALNY DOBÓR INSPIRACJI:
Sugerowałbym metodę losową – to znaczy:
poniżej możecie znaleźć 26 ponumerowanych utworów, otwieracie https://www.random.org/, losujecie liczbę od 1-26 i… To wasz utwór!
Natomiast jeżeli uznacie, że dany utwór to KOMPLETNIE nie wasza bajka – możecie oczywiście przesłuchać wszystkich po kolei (albo wylosować kolejny) i wybrać taki, który wam najbardziej odpowiada / inspiruje was.
Nie będziemy sprawdzać (bo i jak?) kto przybrał którą technikę – ważne jest dla nas tylko to, abyście w przedmowie do tekstu wkleili link z wybranym przez was utworem – gdyż jeżeli wasz tekst wygra, w odcinku zasugerujemy jego przesłuchanie przed/po lekturze.
Miłym dodatkiem do przedmowy (acz nie branym pod ocenę) byłaby też krótka wypowiedź – podzielenie się jakie skojarzenia wywołał utwór / notka o tym jak dana melodia wpłynęła na wasz pomysł / cokolwiek co wam przyjdzie do głowy związanego z procesem twórczym nad tym konkretnym tekstem zainspirowanym muzyką.
A oto jedna z wielu metod jaką możecie przyjąć w procesie „inspirowania się utworem” :
PAMIĘTAJCIE! nie ma złych skojarzeń, które może w was wywołać muzyka. Postarajcie się jej po prostu dać porwać ;)
Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie taką oto scenę → siadacie w pustym kinie, na samym środku… Gasną światła, a wy w ciemności zaczynacie słyszeć jeden z poniższych utworów, oczywiście “full suround” i inne bajery, więc słyszycie każdą najcichszą nutę, jakby właśnie była grana tuż obok was… Mimo to ekran nadal jest czarny… Dopiero gdy utwór się kończy, zaczyna się historia… Jaka? To jest właśnie wasze zadanie!
UTWORY:
1. Wardruna – Lyfjaberg → https://www.youtube.com/watch?v=VEizKmZlUAw
2. Torgeri Vassvik – Leahkit by FRIKAR → https://www.youtube.com/watch?v=r3EKphjwTPE&t
3. Orbina – Kai Somby & Auļi → https://www.youtube.com/watch?v=UdzeJHPINUk
4. Reo Matsumoto x Mumi: Sarpi vibes (live session) → https://www.youtube.com/watch?v=ZVlaqzWGXy0
5. Laboratorium Pieśni – Sztoj pa moru (Што й па мору) → https://www.youtube.com/watch?v=04fEWQOwUD4
6. Yemen Blues – 'Shabazi 1619' Tribute Album – Rehearsal → https://www.youtube.com/watch?v=HVpRI29iiTg
7. ILMATAR original song → https://www.youtube.com/watch?v=KFrMSW-hJ-M
8. Grupo Axe Capoeira – Mestre Barrao – Luta e Brinca → https://www.youtube.com/watch?v=s4b3996suOA
9. Amazing Japanese Shinobue flute Performance by Shinobue Sato(佐藤和哉): MAIHIME(舞姫) → https://www.youtube.com/watch?v=R24BT9S1hGE
10. 【古琴Guqin笛箏鼓】《卷珠簾》淒然顧影,共伊到明無寐。→ https://www.youtube.com/watch?v=JGM7ohBAkQ4
11. Väsen – Ipa-gubben → https://www.youtube.com/watch?v=pn7_pCX2zLc
12. Andrea Krux → https://www.youtube.com/watch?v=V1fifo3zcXU
13. Altain Magtaal – Batzorig Vaanchig → https://www.youtube.com/watch?v=AqtOucymkq4
14. 鼓童「族」 Kodo “Zoku” (Full Version) → https://www.youtube.com/watch?v=heglVG83scA
15. Australian Aboriginal Music: Song with Didgeridoo → https://www.youtube.com/watch?v=N8Oof5uNGAk
16. Einar Selvik – Snake Pit Poetry → https://www.youtube.com/watch?v=d-KmqG_beNY
17. The Witcher 3: Wild Hunt OST – The Fields of Ard Skellig → https://www.youtube.com/watch?v=gokhBJWSjeM
18. Beautiful Chinese Music – Bamboo Flute → https://www.youtube.com/watch?v=-5qhNRmMilI
19. THE WOLF SONG – Nordic Lullaby – Vargsången → https://www.youtube.com/watch?v=KTmatjyd4KM
20. Age of Conan: Hyborian Adventures OST – Tortage Beach → https://www.youtube.com/watch?v=5_34TKlru1Y
21. Deep Forest – Sweet Lullaby (Original Completo) → https://www.youtube.com/watch?v=ATmBOnMJJkE
22. The Poet and the Pendulum (Instrumental Version) → https://www.youtube.com/watch?v=pVd6RBPH5HA
23. Beethoven's 5th Symphony (1st movement) → https://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI
24. Pirates of the Caribbean (Auckland Symphony Orchestra) → https://www.youtube.com/watch?v=6zTc2hD2npA
25. Ani Choying Drolma → https://www.youtube.com/watch?v=xVueLvn0WYE
26. Mike Oldfield, Tubular Bells, Part. 1, ENDING THEME (1973) → https://www.youtube.com/watch?v=y-u-u0ERQbU
PODSUMOWUJĄC → jest sobie utwór muzyczny, który inspiruje całość utworu literackiego (konkretnie jego autora do napisania tego a nie innego tekstu) – gdzie w jego treści (natomiast nie koniecznie warstwie fabularnej, bo może być narracyjnej lub innych jak wam się uda) pojawia się synestezja i/lub zmysły (co dla mnie właściwie oznacza to samo – gdyż opisanie odczuć zmysłowych wymaga przeniesienia jednego bodźca, na zupełnie inne – ale może dla was nie :)
3. TROCHĘ TECHNIKALIÓW:
DŁUGOŚĆ tekstów: od ok 25 do ok 40 minut CZYLI od 22 220 do 35 500 znaków (ze spacjami – wg licznika strony) → tekst może przekroczyć te widełki o 2200 znaków, bądź być krótszy o 1100 znaków – oczywiście osoby przekraczające w obie strony marginesy o kilka słów – nie zostaną zjedzone przez członków Żyri (umówmy się, że: kilka to mniej niż 750 znaków).
Myślę, że taki trzy etapowy limit zredukuje ilość próśb o rozciągnięcie ich “jeszcze trochę”, do zera (innymi słowy – będziemy na nie głusi ;)
CZAS na napisanie tekstów [ZMIENIONY! NOWY! PÓŹNIEJSZY!] → Teksty możecie publikować tu, w temacie konkursowym do 24.06.2021r. minimum do dnia 27.07.2021r., do godziny 23:59. (jak tylko zapadnie ostateczny termin, słowo “minimum” oraz ten nawias znikną :P)
Betowanie → liczy się dla nas efekt. Przypominamy, że celem konkursu jest napisanie tekstów, które zostaną przeczytane i pójdą „w świat”. Czy wam pomoże wujek, ciotka, kolega, koleżanka z NF czy prof. Miodek – nie ma znaczenia. Oceniać będziemy tekst, pomysł, rytm… (szczegóły poniżej) – nie drogę jaką wasz twór przeszedł – choć oczywiście najlepiej by było zobaczyć wasz kunszt na „czysto”. Ale nie ma co zakazywać tego, po co niektórzy nagminnie sięgają, zmuszając ich tym samym do łamania zasad :P
Pamiętajcie natomiast, aby teksty dodane były w wersji ostatecznej – Żyri przeczyta je tylko raz i nie będzie wracało, aby upewnić się czy ewentualne „usterki / przeoczenia” zostały poprawione.
Prosimy o publikowanie tekstów w temacie konkursowym na stronie fantastyka.pl (nigdzie indziej nie będą przyjmowane), ale także o trzymanie u siebie wersji DOC, ODT, (bądź w ostateczności) PDF – koniecznie takiej samej jak opublikowana! – gdyż wytypowanych zwycięzców poprosimy o przesłanie pliku tekstowego na odpowiedniego, podanego maila (ułatwi to później ich odczyt do nagrania :).
Każdy autor może zgłosić tylko jeden, niepublikowany nigdy wcześniej oraz nigdzie indziej tekst!
Nie dopuszcza się krycia się autorów pod anonimem! (pseudonimy jak najbardziej, o ile taka wola Autora – celem i swego rodzaju nagrodą jest reklama Waszej twórczości, pod dowolną nazwą jaką przyjmiecie ;)
4. KRYTERIA OCENY / PODPOWIEDZI OD ŻYRI:
– Interpretacja tematu – NIE UTWORU MUZYCZNEGO! → przypominam, że interpretacja/inspiracja jaką weźmiecie z jednej z melodii NIE MOŻE BYĆ ZŁA! Jest wasza, jedyna i niepowtarzalna! Co prawda mamy nadzieję przeczytać o niej ciut w przedmowie (acz nie jest to wymagane), aby lepiej zrozumieć wasz tok rozumowania i proces jaki przeszliście wraz z tekstem.
Zaś co do interpretacji tematu – możecie do niego nawiązać na wiele sposobów (przykłady z brzegu – zabawą narracją czy wyposażeniem bohatera w pewne umiejętności/cechy) → będziemy w tym wypadku zwracać uwagę na to jak poradziliście sobie z tematem, z jakich środków skorzystaliście, waszą pomysłowość itd.
– Płynność w wymowie tekstu → skoro ostateczną fazą dla wygranych tekstów jest ich przeczytanie, warto aby tekst dobrze się czytał nie tylko po cichu, ale i na głos. W tym konkretnym aspekcie to ja będę pewnie najbardziej wymagający → na moją ocenę nie będą wpływać np. używanie trudnych w wymowie słów czy długie/krótkie/dziwne zdania – za to zwracam uwagę np. na rytm tekstu (dlatego ode mnie wskazówka – czytajcie swoje teksty na głos i sprawdzajcie jak wam się samych siebie słucha ;)
Przede wszystkim – teksty, które się dobrze czyta, a zarazem, potem dobrze ich słucha, to teksty nie gubiące logiki wypowiedzi – tj. nie wprawiające czytelnika w zastanowienie „Czy to powiedziała postać A czy B?” albo „Podniosła – ale stół czy kielich?” itd.
Poza tym, piszcie po swojemu – to zadaniem lektora jest ożywić w odpowiedni sposób tekst – nie przejmujcie się tym, że wasze mogą zostać przeczytane i trzeba je w związku z tym “inaczej pisać”!
– Fabuła i poprawność językowa → te dwa kryteria w jednym punkcie? Ale jak to!? A no tak to! Co prawda wygrane teksty zostaną przeczytane – mówi się, że tam nie słychać przecinków – a to nie do końca prawda! Lektor musi opierać się na interpunkcji – jest wiele przykładów tego, że przecinek postawiony w innym miejscu, zmienia całkowicie wydźwięk zdania!
A co ma do tego fabuła? Chcemy, abyście w obu przypadkach zadbali także o czytelnika (czyli m.in. także innych forumowiczów). Nie skupili się tylko na celu, jakim może być napisanie tekstu pod podcast, lub tym bardziej pod wygraną – ale także na tym, aby wasze teksty były po prostu dobre, ciekawe, zapadające w pamięć… Ostatecznie, jako Żyri, jesteśmy czytelnikami – chcemy abyście nas porwali dbając tym samym o higienę tekstu (zarówno w części bardziej artystycznej, jak i technicznej)
Członkowie Żyri zastrzegają sobie prawo do komentowania tekstów – jednak będą to robić TYLKO I WYŁĄCZNIE jako przyjaciele-forumowicze → żaden z naszych komentarzy, bądź ich brak, nie będzie wyznacznikiem oraz nie będzie miał wpływu na ocenę końcową!
UWAGA ZMIANY!!! [modły zostały wysłuchane :P]
Dopuszcza się poprawki po przeczytaniu tekstu przez wszystkich członków Żyri (yantri, CM, Realuc i Kameleon). Każdy z jurorów zostawi pod opowiadaniem komentarz, że je przeczytał. Zmiany powinny dotyczyć wyłącznie usunięcia błędów językowych. Natomiast nie należy już zmieniać niczego w fabule, postaciach, opisach itp. Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie będziemy wracać do raz przeczytanych tekstów i ocena będzie dotyczyła wersji pierwotnej, więc starajcie się popełniać jak najmniej
błędów od początku.
W przypadku zakwalifikowania do podcastu, prosimy o przesłanie plików z naniesionymi, wyżej wspomnianymi, poprawkami – bo jednak lepiej jak czytany tekst będzie już po eliminacji błędów ;)
UPDATE [17.08.2021, godz. 10:13]:
I… To już koniec!
Dziękujemy wszystkim za nadesłane teksty! :) Niebawem, po dogłębnych przemyśleniach i długich debatach, a także kilku dyskusjach i bitwach na jedzenie – ogłosimy wyniki, także bądźcie czujni! ;)
http://facebook.com/Oczytany-Kameleon-101203018551720/ /// Przybierz odpowiednie barwy i obserwuj - tylko tak uda Ci się przetrwać do następnego posiłku...