- Hydepark: [KONKURS/NABÓR] Tu był las

Hydepark:

konkursy

[KONKURS/NABÓR] Tu był las

Zasady w pierwszym komentarzu

 

 

 

Komentarze

obserwuj

Konkurs umieszczony na forum grzecznościowo za zgodą administracji portalu.

W imieniu zespołu Zapomnianych Snów dziękuję :)

 

*** 

DOPISEK:

W komentarzach padły wątpliwości co do zakresu interpretacji. Rozwijam trochę temat na końcu postu w “aktualizacji 2”.

DOPISEK 2:

Ważna kwestia – nie korzystamy w konkursie z funkcji “anonim” ze względu na utrudnienie weryfikacji limitu tekstów na autora/autorkę.

 

WAŻNE – DOPISEK 3 – WYJAŚNIENIE WĄTPLIWOŚCI ODNOŚNIE INTERPRETACJI TEMATU:

Ponieważ były w tej mierze różne zastrzeżenia, kwestia tego, jak szeroko można interpretować temat została wyjaśniona w odrębnym wątku. W skrócie: można szeroko, jeśli trzyma się sensu/idei, a nie brzmienia fonetycznego.

Szczegóły tu: https://www.fantastyka.pl/hydepark/pokaz/27937

 

***

 

Tak, znowu, jak poprzednio, jest trochę do czytania. Nie wszystko pokrywa się z wcześniejszą edycją, więc przed wysłaniem zgłoszenia warto przeczytać :-)

Jeśli natomiast wystąpią niejasności lub wątpliwości – można pytać w komentarzach, na priv lub na wskazanego w zasadach maila.

 

Tu był las to forma pośrednia między konkursem a naborem opowiadań.

Start przyjmowania tekstów: 3.01.2022 (nie wcześniej).

Zamknięcie zgłoszeń: 23.01.2022 do końca doby włącznie (ale pamiętajcie, ze wysyłając na ostatnią chwilę ryzykujecie, ze poczta nie zaskoczy, kot zje internet itp.).

 

TŁO KONKURSU

 

Nabór odbywa się w ramach projektu Zapomniane Sny (www.zapomnianesny.pl), w ramach którego co jakiś czas zbierane są krótkie teksty fantastyczne, a z nich powstają ogólnodostępne zbiory opowiadań. Wyróżnia je jedno – łączą w sobie fantastykę z promowaniem inicjatyw społecznych. Zasada jest prosta: antologie można pobrać jako darmowe, ale czytelnicy są proszeni o dobrowolne wsparcie organizacji wskazanej w danym tomie i są do tego zachęcani zarówno czytelnicy, jak i autorzy. W przypadku „Tu był las” organizacją to jest stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot (PnrWI), która zajmuje się ochroną środowiska naturalnego i dzikich zwierząt.

 

Strona fundacji to: https://pracownia.org.pl

Ich FB to: https://www.facebook.com/pracownia.na.rzecz.wszystkich.istot

 

Projekt „Zapomniane Sny” NIE jest powiązany z Pracownią, ale stowarzyszenie ta wie o akcji i wyraziło na nią zgodę.

 

Do wsparcia celu zachęcamy nie tylko czytelników, ale i autorów.

 

ZASADY:

 

Temat: Tu był las

 

Zakres interpretacji: szeroki. To może, ale nie musi być dosłowne. Las może być z drzew, ale to może być tez jakiś ich odpowiednik w obcej florze. To może być las ziemski, obcy lub powstały w wyniku terraformacji. Może być też coś, co z jakiegoś powodu przypomina las lub stanowi jego zamiennik albo namiastkę.

 

Także i czas akcji może być zarówno po zniknięciu lasu, jak w czasie to poprzedzającym lub po jego odbudowie (albo i w trakcie). Może zresztą chodzić nie o jego zniknięcie, a o niepowołanie do istnienia (np. Na obcej planecie) lub o stan potencjalnego zagrożenia (dla lasu lub dla kogoś, kto w lesie się znajduje). Wreszcie: las może być jakimś marzeniem lub istotną dla opowiadanej historii legendą.

 

Akcja nie musi się koncentrować na owej zagładzie. Równie dobrze może to być element czegoś w tle.

 

Dopuszczalne jest kombinowanie z interpretacją (np. ruiny i pozostałości maszyn przy odpowiednim kształcie mogą przypominać kamienny lub metalowy las), ale sugeruję nie przesadzić, a w przypadku sytuacji “na pograniczu”, jak przykład z nawiasu, zadbać o naprawdę solidne uzasadnienie skojarzenia. Na przykład „las rąk” lub „knajpa o nazwie Las” nie zostaną uznane za trzymanie się tematu.

 

I tu dochodzimy do ważnej kwestii. O ile interpretacja może być szeroka i nie musi być szalenie dosłowna, to im dalej od niej, tym bardziej zderzają się dwa czynniki. Jeden to docenienie kreatywności, ale drugi to wątpliwość, czy aby na pewno to nadal coś zgodnego z tematem przewodnim. Czasem może to być szalenie subiektywne.

 

Ponieważ w poprzednich edycjach zdarzały się przypadki, gdy jury miało rozbieżne oceny czy coś się „jeszcze mieści”, w tej edycji wdrażamy pewną procedurę. Polegać będzie na tym, ze jeśli jakieś opowiadanie dostanie kwalifikację od części jury, ale ktoś inny z jury zakwestionuje temat, jurorzy głosujący „za” będą mieli do wyboru: samodzielnie przekonać stronę wątpiącą lub przerzucić ten obowiązek na autora/autorkę (przy czym to w razie kwalifikacji, nie przy dodawaniu tekstu).

// Dopisek: NIE planujemy nadużywania tej procedury, to raczej na sytuacje awaryjne i jak najbardziej preferowane jest wewnętrzne przez jurora, a nawet jeśli temat zostanie przekierowany do autora/autorki, to będziemy otwarci na argumenty.

 

Wymóg niezbędny: opowiadania muszą mieć element fantastyczny. Ne musi być mocny (choć może), ale to nie może być „a to był tylko sen”.

 

Gatunek: dowolny. SF, fantasy, horror, cyberpunk, steampunk, kosmiczne noir, fantastyka bliskiego zasięgu, solarpunk, horror, weird, postapo, cokolwiek.

 

Przebieg: Dwa etapy – najpierw nabór, potem przygotowywanie antologii pokonkursowej.

 

Charityware: Jak już padło wcześniej, pokonkursowy ebook będzie dostępny na zasadach charityware. Czyli w zamian za rozważenie dobrowolnej dotacji na rzecz wskazanej organizacji, w tym przypadku Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. Ile, czy w ogóle, kiedy – to już każdy we własnym zakresie rozstrzygnie.

 

Nagrody: Nie ma, to inicjatywa innego typu. ALE. Ale pewną korzyścią dla autorów może być zasięg antologii. Poprzednie tomy (W głębi snów, Granice Nieskończoności i Interwencja informatyka) zostały pobrane odpowiednio ponad 3000, ponad 3500 i ponad 2500 razy.

 

Inne uwagi:

 

* Zgłaszać można wyłącznie teksty wcześniej nigdzie nie publikowane.

 

* Opowiadania muszą stanowić niezależną całość (jeśli autor rozwija jakieś universum, tekst może być jego fragmentem, ale z zachowaniem zasady niezależności i tylko pod warunkiem, że autor ma pełne prawa do udzielania zgody na publikację teksów osadzonych w tym świecie).

 

* Nie można zgłaszać fanficów.

 

I ETAP

 

Czas trwania: Od 3.01.2022, godz. 00:01 (nie wcześniej!), do 23.01.2022 godz. 23:59. Ostrożnie z wysyłaniem na ostatnią chwilę, gdyby komuś nagle internet spowolnił ;-)

 

Tak jak w pierwszych dwóch edycjach, ten etap będzie miał dwie ścieżki (A i B). Każdy autor może, choć nie musi, skorzystać z obu ścieżek, ale w pojedynczej z nich może zamieścić maksymalnie jedno opowiadanie. Czyli:

– jedno w ścieżce A lub

– jedno w ścieżce B lub

– po jednym w ścieżce A i w ścieżce B.

Opowiadania muszą być różne, to nie może być „w ścieżce B trochę inna wersja tego ze ścieżki A”.

 

ZASADY ŚCIEŻKI A:

 

– Tekst w ścieżce A musi być publikowany tu, na portalu Fantastyka.pl, koniecznie z tagiem konkursowym „Tu był las” (jeszcze go nie ma, ale w momencie ruszenia konkursu powinien być).

 

– Jeśli jesteś tu osobą nową, aby dodać opowiadanie, załóż konto, przejdź do działu „Opowiadania” i kliknij link „Napisz opowiadanie” (nad listą tekstów).

 

Długość tekstów w ścieżce A: do maksymalnie 1000 słów nie licząc tytułu i przedmowy. Dolnego limitu brak.

 

– W formularzu dodawania opowiadania znajduje się pole „przedmowa”. Każde uczestniczące w konkursie opowiadanie powinno mieć tam wklejony poniższy tekst:

 

Opowiadanie uczestniczy w konkursie „Tu był las” projektu Zapomniane Sny: https://www.zapomnianesny.pl

Jeśli podoba Ci się ta inicjatywa, rozważ darowiznę na stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot: https://pracownia.org.pl

 

ZASADY ŚCIEŻKI B:

 

Długość tekstów w ścieżce B: do maksymalnie 2000 słów nie licząc tytułu, podpisu itp. Dolnego limitu brak.

 

– Teksty należy nadsyłać w formacie DOC lub ODT na adres e-mail:

tu-byl-las (w tym miejscu wstaw małpkę) addons (w tym miejscu wstaw kropkę) pl

 

Wybaczcie formę e-maila, ale nie chciałbym, żeby spamboty pobrały, bo potem w skrzynce ląduje wszystko ;-)

 

– Postarajcie się o czytelność i nie justujcie tekstu „na obie strony”. Nie każdemu wygodnie się czyta zmienne odległości między wyrazami.

 

SPOSÓB LICZENIA WYRAZÓW:

 

Dla uniknięcia wątpliwości co do liczenia spójników, liczb itp., sprawdzać będę w LibreOffice lub OpenOffice. Jeśli jednak u kogoś okaże się, że jako wyrazy policzone zostały gwiazdki oddzielające sekcje tekstu i tylko przez nie przekroczy limit, niech da znać – w takich sytuacjach uwzględnimy to w weryfikacji. Docelowo myślników i gwiazdek nie liczymy (nawet jeśli w niektórych formatowaniach, stylach, edytorach, licznik je doda).

 

WYNIKI ETAPU I, ścieżek A i B

 

1. Postaram się dostarczyć informacje na temat przejścia do II etapu do 19.02.2022. ponieważ jednak i z moim czasem i z czasem reszty jury może być różnie (i bywa różnie), może się zdarzyć opóźnienie. W takim przypadku informacja na ten temat pojawi się w tym wątku oraz na profilu FB projektu: https://www.facebook.com/ZapomnianeSny/

 

2. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu którakolwiek ze ścieżek etapu I zostanie wydłużona, może to wpłynąć na wydłużenie terminu wyników. W takim przypadku informacja na ten temat pojawi się zarówno w tym wątku, jak i w poście informującym o wydłużeniu terminu.

 

3. Osoby uczestniczące w ścieżce B najpóźniej w ciągu trzech dni od ogłoszenia wyników otrzymają e-maile z informacją co dalej. Jeśli go nie dostaną, proszone są o sprawdzenie folderu ze spamem. Jeśli tam też nic nie będzie – proszę o kontakt e-mailowy na wyżej wskazany adres lub przez wiadomość priv na forum lub przez messengera na profilu FB projektu Zapomniane Sny: fb.com/ZapomnianeSny/

 

UWAGA: Może się zdarzyć, że wyniki ścieżki A i ścieżki B zostaną ogłoszone w różnych terminach!

 

II ETAP

 

To już korekty, skład itp. Ten etap rozciągnie się w czasie na całe miesiące. Chciałbym, aby ebook udało się wydać w ciągu pół roku, ale nie jestem w stanie tego zagwarantować. Uczciwie uprzedzając, w poprzednich częściach temat rozciągał się na ponad rok. Ale zespół będzie się starać :-)

 

JURY

 

Oprócz mnie w jury będzie Geist (obecny w jury „W głębi snów” oraz „Granic Nieskończoności”). Jupiter w jury nie będzie (czas), ale dołączy do zespołu korekt. Będziemy jeszcze werbować trzecią osobę, aby mieć zróżnicowane punkty widzenia i oczekiwania. W poprzednich edycjach zagrało to dość dobrze, bo zdarzały się wręcz spory odnośnie tego, czy dane opowiadanie jest bardzo na tak, czy bardzo na nie. Zresztą kto czytał pierwsze dwa tomy, wie doskonale jak mocno były zróżnicowane formą, gatunkami i klimatem.

 

Rady dla osób spoza forum uczestniczących w ścieżce A:

 

– Na portalu panuje niepisana zasada, że warto jakkolwiek (choćby krótko) odpowiadać na komentarze innych osób. Ludzie lubią wiedzieć, ze ktoś czyta co sądzą o tekście.

 

– Jeśli komentarze są krytyczne, nie znaczy to, ze jury też będzie krytyczne (i odwrotnie, komentarze radosne też mogą się minąć z werdyktem jury). Dlatego proszę, nie usuwajcie teksów tylko dlatego, ze komuś się nie spodoba.

 

– Jeśli liczycie na więcej komentarzy, komentujcie tez opowiadania innych autorów. Najlepiej merytorycznie :-)

 

– No i nie zapomnijcie o tagu konkursowym :)

 

FAQ:

 

Q: Mam 1010 słów, co teraz?

A: Zapraszam do ścieżki B.

 

Q: Mam 2010 słów, co teraz?

A: Zapraszam do przeredagowania tekstu w taki sposób, żeby mieścił się w limicie.

 

Q: Ale po co ścieżka B?

A: Żeby w antologii było coś absolutnie premierowego. Poza tym fajnie przyciągnąć osoby, które mają obawy przed krytyką.

 

Q: Czy będą komentarze pokonkursowe?

A: Tak, minimum jeden, ode mnie. W przypadku reszty jury, będzie zależeć od ich czasu. W „W głębi snów” były po trzy komentarze, w „Granicach Nieskończoności” tylko mój, zobaczymy jak będzie tutaj.

 

Q: czy również dla ścieżki B?

A: Tak.

 

Q: Kiedy będą komentarze?

A: Zależy od liczby zgłoszonych tekstów :-) Ale postaram się raczej prędzej, niż później.

 

Q: Czy tekst musi nawiązywać do celu akcji?

A: Absolutnie nie musi. W poprzedniej edycji nawiązywała zdecydowana mniejszość.

 

Q: Czy można poprawiać tekst w trakcie konkursu?

A: Literówki, kosmetyczne modyfikacje – tak. Poważne zmiany (fabuły, zakończenia, formy tekstu itp.) – nie. Czyli: pościeranie kurzu i umycie naczyń jest w porządku, przemeblowanie nie wchodzi w grę. Pamiętajcie, że jurorzy oceniają treść zastaną (i żaden z jurorów nie ma obowiązku informować, że już przeczytał, choć może to zrobić). Jeśli takie rzeczy wyjdą w trakcie obrad jury, możemy się wkurzyć.

 

Q: Czy termin „opowiadanie” rozumieć dosłownie?

A: Dopuszczalne są pewne eksperymenty z formą. Czyli np. teksty w formie „listów”, pamiętnika itp. jak najbardziej wchodzą w grę.

 

Q: Czy można betować?

A: Tak. Ale tu prośba o dokonanie uczciwej samooceny, czy jeśli w wyniku betowania doszło do głębszych zmian w treści, to czy były one efektem własnej pracy na bazie sugestii (wtedy wypadałoby takim osobom podziękować w przedmowie) czy też skala wspólnej pracy nie zahacza przypadkiem o współautorstwo (mówię tu o sytuacjach, gdy ktoś de facto przepisze spore partie tekstu, nie jestem przeciwnikiem betowania jako takiego).

 

NA KONIEC

 

„Zapomniane Sny” docelowo mają trafiać do osób bardzo różnych, co będzie brane pod uwagę przy selekcji tekstów. Właśnie dlatego w jury będzie osoba spoza portalu (a mam nadzieję, że będą to dwie osoby) o różnych podejściach do tekstów. Druga ważna rzecz – cenione są pomysły i klimat.

 

Dla osób spoza forum wybierających ścieżkę A:

Aby dodać opowiadanie, należy po przejściu do sekcji “opowiadania” (górne menu) kliknąć “napisz opowiadanie” (nad lista opowiadań).

Ścieżka B oczywiście jak opisano wcześniej mailowo.

 

Post Scriptum

 

No i jak zasugerowałem wcześniej, zachęcam do polubienia profilu FB Zapomnianych Snów. A także do lektury wcześniejszych antologii.

 

Post Scriptum 2

 

Na portalu konkurs jest gościnnie, ale przez administrację zostaliśmy poproszeni o taką wzmiankę :) 

 

Po rozstrzygnięciu konkursu, w przypadku wygranej uczestnicy wyrażają zgodę na publikację swojego imienia i nazwiska lub pseudonimu literackiego na Facebooku Nowej Fantastyki oraz w piśmie na stronie poświęconej portalowi. Laureatów prosimy o podanie danych bezpośrednio do Beryla po ogłoszeniu wyników (wcześniej nie ma potrzeby).

 

AKTUALIZACJA 1:

Ponieważ w innym miejscu pojawiła się sugestia, że niektóre gatunki mogą być preferowane. Otóż nie, panuje dowolność w tę i nazad, po płaszczyźnie literackiej (byle nikt nie wpadł na pomysł przysłania strumienia myśli ;P ).

 

AKTUALIZACJA 2:

W komentarzach padło pytanie czy chcemy “same opowiadania z motywem "był las, a teraz nie ma"”. Nie, nie chcemy samych takich. Takie tez, ale zdecydowanie nie tylko takie. Jest o tym mowa w sekcji “Zasady – temat”. Zarówno w sensie umieszczenia czasowego, rodzaju lasu, perspektywy (z zewnątrz, od wewnątrz), tego czy chodzi o zagładę, czy zmianę, a może o o jakąś mroczną, przedwieczną legendę lub eksperymenty w dalekiej przyszłości. Opcji jest multum. Jeśli ktoś z was miał w rękach komiks “Ostatnie drzewo” (nie nasz), to tam w sumie przy dość podobnym temacie zróżnicowanie treściowe było ogromne.

 

AKTUALIZACJA 3:

Ponieważ z kilku różnych miejsc doszły mnie sygnały, że punkt odnośnie ewentualnego uzasadnienia tematyczności nadal budzi pewne zastrzeżenia – nie planujemy jego nadużywania. To jest zarezerwowane na sytuacje, gdzie naprawdę coś będzie u kogoś z jury budzić reakcje typu “no dobra, ale co to ma do rzeczy” i jak najbardziej będziemy otwarci na wysłuchanie argumentów.

Jeszcze jedna rzecz – konkursy Zapomnianych Snów nie są konkursami NF. Tak jak zostało napisane na samym początku postu, na forum jesteśmy grzecznościowo :)

 

Ho ho ho, nowy konkurs się zapowiedział...

"Nie, żebym nie chciał! Wręcz zazdroszczę Tym, co potrafią ujść zatraty I łączą swe talenty owcze W stada wzajemnej aprobaty." J.Kaczmarski

Taktyczna kropka

.

 

Będzie pisane, o ile wpadnę na jakiś pomysł :P Jakiś prosty mi się tli, ale muszę dobudować i dotrzeć sobie całość.

Obs.

Marker stalker

Known some call is air am

++++++++++

Las krzyży.

Babska logika rządzi!

Fajne, pewnie jak zwykle nie wyrobię się w terminie.

"Myślę, że jak człowiek ma w sobie tyle niesamowitych pomysłów, to musi zostać pisarzem, nie ma rady. Albo do czubków." - Jonathan Carroll

.

Polegać będzie na tym, ze jeśli jakieś opowiadanie dostanie kwalifikację od części jury, ale ktoś inny z jury zakwestionuje temat, jurorzy głosujący „za” będą mieli do wyboru: samodzielnie przekonać stronę wątpiącą lub przerzucić ten obowiązek na autora/autorkę (przy czym to w razie kwalifikacji, nie przy dodawaniu tekstu).

Ten element podoba mi się najbardziej.

 

Mam wrażenie, że fabuła, przedstawiająca las jako zagrożenie (drapieżniki, Baba Jaga i pradawne zło), a zagładę jako wyzwolenie i zapowiedź świetlanej przyszłości, niekoniecznie jest wygrywająca.

Pokój – szczęśliwość; ale bojowanie Byt nasz podniebny

Radku, że tak powiem – “to zależy” :) Ten fragment odnosi się raczej do tego, że w “W głębi snów” iw “Granicach Nieskończoności” znalazły się opowiadania, które nie do końca pasowały do tematów przewodnich i w związku z tym potrzebne było jakieś rozwiązanie, które poprawiłoby fair play.

Drapieżniki, Baba Jaga, pradawne zło jak najbardziej wchodzi w grę. Problemem mogłoby być raczej np. wychwalanie wycinki Puszczy Białowieskiej – to by zdecydowanie nie przeszło ;)

 

Taktyczne kwiatki (czy tam las krokusów):

Nie zabijamy piesków w opowiadaniach. Nigdy.

Widzę, że w bardzo dobrym momencie zajrzałam w "konkursy". Zostawiam komentarz ku pamięci (choć limity nieodmiennie mnie straszą). W każdym razie może wreszcie coś się uda (oby) :)

Spodziewaj się niespodziewanego

To ja też taktycznie wrzucam. Będę Was wszystkich czujnie obserwować.

 

Zostawię las.

Logika zaprowadzi cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi cię wszędzie. A.E.

Trochę podcinające skrzydła te wszystkie rygory dotyczące tematu. Chcecie same opowiadania z motywem "był las, a teraz nie ma"? Gdzie ta dowolność interpretacji z "W głębi snów"...

Chcecie same opowiadania z motywem "był las, a teraz nie ma"?

Otóż zdecydowanie nie – co zostało wspomniane w zasadach :)

Zaczyna się od fragmentu “Zakres interpretacji: szeroki. To może, ale nie musi być dosłowne” – ctrl+F i potem przez kilka akapitów omówione odnośnie czasu względem “zagłady”, jak i tego, ze to np. nie musi być zagłada tylko “las może być jakimś marzeniem lub istotną dla opowiadanej historii legendą”. Może to więc być i wspomnienie, może być wiele rzeczy. Ba, to może być nie tyle zagłada, co na przykład przemiana. Albo zmiana percepcji. Albo, albo, albo. Dużo albo. Jeśli jest konkretna wątpliwość – jestem otwarty na pytania (zwłaszcza niespoilerujące rozwinięcia pomysłu).

limity nieodmiennie mnie straszą

Dolnych nie ma ;P

 

Pomysł mam, ale muszę risercz zrobić. Jak ktoś ma jakieś dobre źródła dotyczące modyfikacji genetycznych drzew to może podrzucić :)

Known some call is air am

#princess mononoke z anime gifs / art / media

Opowiadanie nie jogurt. (CM)

Fajny temat, kropka :)

A też sobie zakropkuję.

"Taki idealny wyluzowywacz do obiadu." NWM

Mam py­ta­nie i od razu dru­gie: czy można pisać opo­wia­da­nia we dwie osoby? Jeśli tak, to czy przy ścież­ce B (ma­ilo­wej) wtedy to jedno opo­wia­da­nie wspól­ne jest li­czo­ne jako maks, czy można takie w ewen­tu­al­nym du­ecie wy­słać dwa (bo tak jakby po jed­nym na osobę)?

Można – i w takim przypadku obie osoby wykorzystują swój slot na danej ścieżce (nadal mając wolny slot w drugiej ścieżce)

Dziękuję za sprawną odpowiedź :)

.

No, za osiem godzin start :)

 

.

Czy forma wierszowana wchodzi w grę? Wiem, że to już raczej poemat niż opowiadanie, ale wszak kiedyś opowieści snuto wierszem...

Edi

Nie, wiersze niestety odpadają :-(

 

Ponieważ forma wierszowana nie spełnia wymagań zrobi się w wersji czystej prozy.

Ale żeby się nie zmarnowało, to pozwolę sobie wrzucić linka do małego “poematu” o lesie

https://e-edi.pl/proza/ukonczona/las/

Edi

Nowa Fantastyka